Guru abad ke-21 | Teknologi & Inovasi Dalam Pendidikan

Guru abad ke-21


Ciri-ciri yang hendak dilahirkan  untuk mewarisi alaf baru akan datang iaitu:
  • ·         Kaya maklumat (termasuk sains dan teknologi)
  • ·         Kekuatan minda (kreatif dan proaktif)
  • ·         Nilai-nilai luhur dan harmoni
  • ·         Semangat jati diri, jaya diri, keusahawanan, dan
  • ·         Ketrampilan

Untuk menentukan kehendak ciri-ciri manusia berkualiti tersebut dapat dihasilkan, maka para pendidik dan guru-guru pelatih perlulah dilengkapkan dengan ciri-ciri berikut pula:

  • ·         Menguasai subjek (kandungan kurikulum)
  • ·         Mahir dan berketrampilan dalam pedagogi (pengajaran dan pembelajaran)
  • ·         Memahami perkembangan murid-murid dan menyayangi mereka.
  • ·         Memahami psikologi pembelajaran (cognitive psychology)
  • ·         Memiliki kemahiran kaunseling
  • ·         Menggunakan teknologi terkini
  • ·         Dapat menyaring dapatan-dapatan kajian dan penyelidikan mutakhir
  • ·         Boleh bekerjasama dengan rakan sejawat dan orang lain
  • ·         Memiliki keyakinan terhadap peranan dan sumbangan sebagai pendidik
Tanggungjawab pendidik

1.      Membina budaya ilmu

-        a.   Teknologi dan perkomputeran
Para pendidik seharusnya mengorak langkah dan mengembleng peluang untuk melengkapkan diri berketrampilan sebagai pemimpin ilmu berasaskan teknologi serta bersedia menjurus kepada penguasaan dan penggunaan teknologi maklumat untuk pelbagai bidang dan menjadi mekanisme urusan harian.

-         b.  Kemahiran berfikir dan pemikiran konstruktif
Pelajar-pelajar mestilah dididik menggunakan daya fikir tinggi dan minda untuk melahirkan pelajar-pelajar untuk belajar sepanjang hayat dan mempunyai modal intektual tinggi menghadapi era globalisasi. Kemahiran berfikir dan pemikiran konstruktif perlu juga terarah kepada pandangan jauh dan luar biasa.

-         c.  Kebolehan menterjemah dan mengawal kurikulum yang luas
Para pendidik seharusnya mempunyai kemahiran dan berketrampilan mengaitkan domain teori dan praktis dan mesti bijak membina pengetahuan dan kemahiran secara developmental mengikut kadar pembelajaran (pace of learning) untuk mencapai kemahiran thoughtful learning. Kurikulum sepatutnya memberi ruang untuk disesuaikan dengan perkembangan semasa berdasarkan keperluan negara, perkembangan semasa, dan kemajuan sejagat. Kurikulum yang hendak digubal melalui 4 Pillars of Learning iaitu:

·         Belajar untuk menguasai ilmu
·         Belajar untuk menguasai kemahiran
·         Belajar untuk menjadi insan berguna
·         Belajar untuk harmoni dan bekerjasama

-          d. Menerapkan nilai-nilai murni/ akhlak/ moral
Nilai-nilai murni menitikberatkan perlakuan baik, peradaban dan tatasusila insan dalam hubungannya sesama manusia, alam dan Tuhan. Elemen ini sangat penting dalam usaha pembudayaan masyarakatyan g dapat mewujudkan kesejahteraan dan keharmonian negara.

-       e.   Menguasai pengetahuan dan kemahiran industri
Melahirkan generasi untuk pasaran tenaga kerja industri merupakan dasar pembangunan negara. Usaha ini ialah sebagai sumbangan kepada melahirkan sumber manusia yang menyumbang kepada tenaga buruh yang berkualiti, serba boleh, dan responsif kepada perubahan keadaan perindustrian. Kurikulum dan daya didik di dalam sistem pendidikan hendaklah berupaya merealisasikan masyarakat saintifik, teknologi dan progresif yang inovatif dan berpandangan jauh ke hadapan.

2.      Membentuk Masyarakat Madani

Pendidik yang professional dapat menangani pengajaran dan pembelajaran yang dapat membudayakan masyarakat dengan amalan akhlak dan nilai-nilai murni. Perkembangan dan kemajuan dunia boleh mempengaruhi gaya hidup dan akhlak masyarakat kita. Usaha mengimbangkan perkembangan dan kemajuan dunia aspek teknologi maklumat dan industri "hi-tech", dengan pembentukan rohaniah dan ketahanan diri diberikan perhatian serius. Maka konsep masyarakat madani merupakan wadah untuk membudayakan masyarakat Malaysia. Kurikulum dalam sistem pendidikan kita sama ada secara formal mampu menyusun dan membentuk masyarakat madani. Usaha menwujudkan masyarakat madani diharap dapat melahirkan warga negara yang berpegang kepada teras keimanan dan ketuhanan, mempunyai ketahanan diri, memiliki identiti bangsa Malaysia, tahap kepimpinan yang dinamik, berpandangan jauh, kreatif dan inovatif, citra diri yang tinggi, berdisiplin dan amalan hidup yang cemerlang.

0 comments:

Post a Comment